Automatizace v podnikání. Bludy a nesmysly nebo fantastická příležitost?

S Martinem se známe dlouho, má malou firmu na výrobu nábytku a nedávno otevřeli s manželkou kavárnu v Olomouci. Minulý týden jsme spolu byli na obědě a on mi položil zvláštní otázku: Hele, Davide, ta automatizace, jak to děláš, to jsou trochu bludy, co? Já chápu, že do fabriky se automatizace hodí, ale pro mě, když prodávám nábytek nebo do kavárny je to pěkný nesmysl, co? To mi tam dáš jako robota?“ a začal se pobaveně usmívat.

Kavárna

Protože ho znám a vím, že je to veselá kopa, odpověděl jsem: „No a co sis jako myslel? Jasně, že ti tam dám robota, bude to stát balík, ale bude roznášet kafe a v truhlárně zvedat telefony. Jdeš do toho?“ a bavil jsem se chvilku zase já, než mu docvaklo, že si z něho dělám srandu.

Ok, vysvětlím ti to. Ale nejdříve se zeptám na pár věcí. Máš webovky?“, zeptal jsem se.  

Jasně, pro nábytek jo, kavárnu máme jen na Facebooku, to si dělá Eva sama“. Eva je Martinova manželka, fajn holka a vím, že o Facebook jim poctivě pečuje. Tak jsem se ptal dál:

 „Potřebuješ komunikovat se zákazníky? Posíláš e-maily? Píšete si s lidmi přes Messenger?“

No, to je jasné, jinak to ani nejde. Jak chceš asi prodávat?, odpověděl trochu podrážděně, jakože, proč se ptám na takové samozřejmosti😊.

Super! A kolik vám to všechno zabere času? a na odpověď jsem ani nemusel čekat.

Práce bylo až nad hlavu

Znám je oba a vím, že makají od rána do večera. Martin dohlíží na truhlárnu, shání zakázky, dělá rozpočty, stará se o lidi a do kavárny si vlastně chodí odpočinout. Eva zase běhá kolem zboží, řeší interiér kavárny, vymýšlí akce a novinky a pokud vypadne některá ze servírek, tak i sama obsluhuje. Ještěže mají babičku, která vodí malou ze školky a přivede ji za mámou do kavárny a pak se jí odpoledne věnuje. Eva večer vymýšlí příspěvky na Facebook a to nejen pro kavárnu, ale i pro Martinovu truhlárnu. A takhle jedou každý den, soboty, neděle…

 Jak mi řekl Martin: „Ty vole, když to Evě zavřeli přes koronu, tak jsem měl každý den i teplou večeři a konečně jsme  fakt spočli“. Ale jak dodal v další větě, pohoda trvala 14 dní, než museli zaplatit nájem za kavárnu a dát výplatu lidem, kteří ale nic neprodukovali, prodej nábytku se taky zastavil a najednou začalo být těžko.

A tak otevřeli kavárnu a prodávali z okýnka a ještě se domluvili s kamarádem, co vaří, že pro něj budou rozvážet jídla a k tomu i kávu a zákusky. Znělo to jako super plán!

Nic se nedařilo…

Jenomže nikdo nechodil. Eva to dávala každý den na Facebook, ale nic z toho. Zaplatil jsem i reklamu, ale prostě nic. Lidi jako by byli zavření doma a čučeli jenom na zprávy a nic nechtěli. Nechápu, na co ten Facebook teda je!“, pokračoval Martin rozhořčeně.

Vysvětlil jsem Martinovi, že to je s Facebookem a sociálními sítěmi obecně trochu jinak, než si myslí.

Můžete mít třeba 5 000 fanoušků, ale Facebook jim vaše příspěvky neukáže. Proč? Stejně se zeptal i Martin: „A co to je teda za kravinu, co jim jako ukazuje?

Facebook chce lidi bavit. A ukazuje jim tedy to, co uzná za vhodné. A to podle jejich předešlého chování. Takže pokud Facebook a jeho umělá inteligence vyhodnotí, že obsah, který publikuje vaše stránka, není pro fanouška zajímavý, prostě mu ho přestane ukazovat. Proto jsou tak důležité lajky, komentáře a sdílení u vašich příspěvků. Proto je taky naprosto nutné mít obsah na stránce pestrý, zábavný a ne jen prodejní příspěvky nebo reklamu na vaše produkty a služby.

To Martina pěkně dožralo: „A jak mám vědět, co lidi baví, co tam máme dávat a kdo to bude vymýšlet? Víš kolik s tím má Eva práce? Ses zbláznil, ne?“

Plánování příspěvků na FB

A tím jsme se vlastně dostali k první části automatizace. Automatické publikování příspěvků na sociálních sítích. Vysvětlil jsem Martinovi, že jsou dnes aplikace, kam vloží nachystané příspěvky a naplánuje si datum a čas zveřejnění. O víc se nemusí starat, aplikace to zveřejní sama.

„Můžeš si tak příspěvky naplánovat třeba na měsíc nebo i půl roku dopředu. Přímo Facebook má k tomuto účelu Creator Studio nebo výborné aplikace jsou Later nebo SmarterQueue.“

No a jaký obsah dávat? Dal jsem mu seznam 20+70 typů příspěvků a doporučil náš Chytrý Plánovač. Je to vytvořená strategie příspěvků na celý rok, kde přesně ví, co kdy má publikovat, včetně významných dnů v roce, svátků apod. A tím si zaručí pestrý a zábavný obsah, který bude jeho fanoušky zajímat a bavit. Navíc dostane 190 příspěvků už hotových i s jeho logem. Takže to jen Eva vloží a naplánuje do aplikace. A najednou ušetří spoustu hodin, které trávila vymýšlením, vytvářením a publikováním příspěvků. A Martin se možná i zase může těšit na teplou večeři.

Chytrý plánovač

Automatizované publikování příspěvků na sociální sítě je první a základní krok v automatizaci podnikání. A zvládne to každý, Martin s Evou už se do toho pustili a já vám dám brzy vědět, jak si vedou a povíme si o automatizaci zase něco víc.

P.S. – Pokud také nevíte co pořád dávat na sociální sítě za příspěvky, seznam 20+70 typů příspěvků získáte ZDE

je zkratkou k VAŠEMU úspěchu. Pomáhá podnikatelům a firmám podnikat chytře v 21.století. Vytváří marketingové strategie a obchodní nástroje, které šetří čas i peníze a automatizují procesy firmy v oblasti komunikace, obchodu a zákaznické péče. Jeho motto: "Spojuji světy Offline a Online v jeden celek!"
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.